brandofferaltaar en verder door leidingen afwaarts in de richting
van de vijver, (dan langs de vijver) en mondt uit in het dal
(ten zuiden van de vijver en van het steile zuideinde van de heuvel
Ofel; zie nr. 2154, voetnoot 265).
Jezus heeft daar (bij de vijver) verscheidene malen
geheeld en geleerd. Door zijn wonder aan de lamme
van de vijver, is deze weer meer in achting gekomen,
maar des te hatelijker geworden in de ogen van de Farizeeën.
2154.
Gedurende de afwezigheid van Jezus na de opwekking van
Lazarus, hebben de leerlingen en aanhangers zich veel in die
omgeving opgehouden, want daar zijn vele sluiphoeken, wallen,
muren, en aan de ene zijde onder de Siloëvallei (of vijver) groeien
(op een lager niveau) in het dal jeneverboompjes264.
Na de kruisiging en verrijzenis, als de Joden de wegen, paden,
schuil- en verblijfplaatsen van Jezus’ volgelingen verwoestten en
hen door afsluiting, versperring van wegen en toegangen binnen
hun wijk zochten te houden en van de andere Joden af te
zonderen, metselden zij de poort dicht waardoor Jezus op de
Palmendag was binnengekomen. Zij versperden de weg van de
berg Sion naar de tempel, en sloten met hekken, slagbomen en
grachten de weg af naar de Kalvarieberg en verwoestten ook veel
aan de vijver Bethesda, waar zich gedurende de kruisiging en ook
vroeger altijd leerlingen en gelovigen verborgen hadden
gehouden.
264 In het dal onder de Bethesda-vijver. – Tussen de zuidelijke vijvermuur en
de dikke stadsmuur heeft de rotsbodem voor een afstand van 10 m een
verval van 5 m. Beneden aan de voet van de dikke stadsmuur is het dal
gevormd door de samenloop van de Kedron- en de Geënnom-vallei; het dal
deint uit tot een vlakte, die, waar ze begint, ook 5 m dieper ligt dan de steile
zuidpunt van de heuvel Ofel, die hier een loodrechte rotswand heeft.
Om die diepe ligging van het dal onder de vijver uit te drukken, gebruikt
Guide bleu, blz. 363, bijna dezelfde uitdrukking als K.E. “Au dessous, dans
la vallée” = “beneden, onder de oude Siloëvijver, in het dal”.
Fascikel 34
932
|