Volgens oude tradities, bewaard onder de christelijke inlanders die zich
afstammelingen van de eerste christenen van Efeze noemen en die
tijdens de mohammedaanse invasie in het gebergte gevlucht zijn, zou de
H. Maagd in dit bergdistrict en in dat huisje een aantal jaren geleefd
hebben en er dan ook gestorven zijn.
Jaarlijks komen (of liever: kwamen zij tot vóór kort) op het feest van
Maria ten hemel opneming van ver in het rond, vooral uit het dorp
Kirkindjeh, nu Serindjeh, 16 km ten oosten van Efeze, tezamen bij Maria’s
huis, om dat verheven feest te vieren ter plaatse zelf, waar de heilige
gebeurtenis zich heeft afgespeeld.
De traditie van Maria’s verblijf en dood bij Efeze was vóór de 20e eeuw
minder bekend en gevolgd, en beschikte ook over minder, doch
anderzijds waardevoller en krachtiger getuigenissen dan die van
Jeruzalem, welke tot nog toe talrijker voorstanders telt.
Zo is de traditie van Jeruzalem nog met verbeten woede verdedigd
geworden door L. Heidet, een overigens onderlegd palestinoloog, in
Fascikel 34
15
|