background image
a) Het bloedend kruis, hetzelfde dat boven reeds vermeld is.
Het is een platte rotssteen van donkere kleur, waarop in reliëf
een sierkruis is gehouwen. Nu bevindt het zich weer op het
altaar; het werd teruggevonden in 1547 bij het graven van de
fundaties voor de nieuwe kerk. De steen lag met het
beitelwerk of kruis naar de grond. Toen hij omgekeerd was,
vond men verse bloedvlekken op het kruis, terwijl ook de
grond onder de steen met bloed doordrenkt scheen. Wanneer
men de bloedvlekken van het kruis af wilde wassen of zelfs
schrappen, kwamen ze telkens weer terug. De traditie houdt
staande en voor de Sint-Tomaschristenen is het als een
geloofspunt, dat je best niet in twijfel trekt, als je niet voor een
ongelovige Tomas gehouden wilt worden, dat Sint-Tomas dit
kruis met eigen handen uit de granietsteen heeft gehouwen, dat
hij vóór dit kruis aan het bidden was, toen men hem met de
lans doorstak en dat het door zijn bloed geheiligd werd.
Er bestaan in Zuid-India op verschillende plaatsen nog 7
dergelijke kruisen en ook nog een op Ceylon, die alle met de
naam van Sint-Tomaskruis betiteld worden.
Men is het er echter niet over eens of al die kruisen van Sint-
Tomas zelf afkomstig zijn, dan wel of leerlingen van hem ze
nagemaakt hebben, volgens het model van het eerste kruis, nl.
dat van The Big Mount, dat Sint-Tomas hun tot model had
gegeven.
Men bezit verschillende zeer gedetailleerde getuigenissen van
andere bloedingen van het kruis in de 16e, de 17e en 18e eeuw,
vooral op 18 december, titelfeest van de kerk, tweede
annuntiatiefeest volgens een Spaanse en Portugese gewoonte.
Het kruis is aan alle zijden omgeven door een tekst in een soort
van hiëroglyfenschrift, waarop menig Indisch en Europees
archeoloog zich het hoofd heeft gebroken … Men is inderdaad
tot zulke uiteenlopende interpretaties gekomen als de
volgende:
Fascikel 36
236