background image
2297.
Als Markus in Alexandrië kwam, scheurde zijn zool en hij liet ze
door de schoenlapper Anianus verstellen. Deze kwetste onder het
werk zijn hand, maar Markus genas ze met een zalf van stof en
speeksel. Hierop bekeerde zich Anianus en Markus nam bij hem
zijn intrek. Hij had een ruim huis en vele knechten en een vrouw
en 10 kinderen.
In een kamer in het huis, die men Markus daar als verblijf
aangewezen had, werden de eerste vergaderingen van de
bekeerden gehouden. De apostelen lazen de H. Mis in een nieuw
gestichte Gemeente in het algemeen niet eerder, dan nadat deze
reeds beproefd, voldoende in het geloof bevestigd en onderricht
was. Ook deelden zij toen reeds het H. Sacrament volgens een
bepaalde vaste ritus bij het H. Misoffer uit.
Markus kwam ook in Heliopolis. De bidplaats die gedurende het
verblijf van de H. Familie aldaar ontstaan was, is naderhand tot
een kerk en later tot een klein klooster verbouwd geworden.
De wegen van Markus hier beschouwend, had ik ook op Maria te
Heliopolis (Matarea) een oogslag. Ik zag het Kindje Jezus in zijn
trogje of wiegebak zitten en deze stond op een hoog onderstel.
Maria had een klein korfje naast zich, zat met kleine haken te
breien en ik zag nog 3 andere vrouwen bij haar.
De meeste bekeerlingen die Markus hier doopte, waren Joden.
Hier leefden vele deugdzame Joden als eremijten: men noemde
hen hier therapeuten.
(Het zijn een soort Essenen, die in Egypte ‘Therapeuten’ genoemd 
werden.  Toch is er enig verschil in hun spiritualiteit, zie fasc. 1, nr. 3, 
voetnoot 6; voor de Essenen in ‘t algemeen, zie fasc. 1, nr. 3, enz.).   
Therapeuten woonden er reeds op Egyptisch gebied naar de kant
van Judea, toen Jezus uit het heidenland hier doorreisde
(fasc. 28, nr. 1619, enz.).
Fascikel 36
253