| 
 van de evangelisten (bedoeld zijn de synoptici, d.i. de eerste drie) 
bij zijn werk dat van anderen gekend of benuttigd heeft82. 
Nog werd mij bekend gemaakt dat, indien zij alles geschreven 
hadden, men hen nog minder geloofd zou hebben, en dat zij, 
beknoptheidshalve, de talrijke gelijksoortige wonderen door 
slechts één daarvan hebben laten vertegenwoordigd zijn, want hun 
evangelie was anders veel te lang geworden. 
Ook zag ik dat Lukas als bisschop de marteldood ondergaan heeft, 
ik geloof te Tebez83. Ik zag dat men hem met een koord om het 
lijf aan een palmboom bond en met spiesen dood wierp. 
Één daarvan trof hem in de borst en zijn bovenlijf zonk voorover 
neer. Dan bonden zij hem weer op en plantten nog nieuwe 
spiesen in zijn lichaam. Onder begunstiging van het nachtelijk 
duister werd hij heimelijk begraven. 
82 Geen evangelist heeft het werk van de andere benuttigd. – Een zeer 
moeilijk probleem dat niet met zekerheid opgelost kan worden. 
Vaak is wat geleerden als zekerheid verkondigen, louter vermoeden of 
veronderstelling. Tot een eenparige overeenkomst onder hen is het nooit 
gekomen. 
Wat in het bijzonder de H. Lukas betreft, wij lezen in Pet. Boll., 18 oktober: 
“Men hoort soms wel zeggen dat Lukas de leemten van Matteüs heeft willen 
aanvullen, maar dit is volstrekt niet bewezen. Integendeel, het schijnt dat hij 
zelfs de Evangeliën van zijn 2 voorgangers niet had gelezen.” 
De moderne kritiek geeft dit niet toe, maar is toch alles behalve zeker: “Het 
staat vast dat Lukas onafhankelijk is van Matteüs en Markus. Toch schijnt 
hij hun Evangelie benuttigd, maar niet slaafs nagevolgd te hebben”. 
Dus absolute onzekerheid. 
83 Marteldood te Tebez. – De plaats en het land van Lukas’ marteldood zijn 
niet met zekerheid bekend. De oude getuigenissen zijn in tegenspraak met 
elkaar en dus onbetrouwbaar. 
Wat K.E. zegt: ‘ik geloof te Tebez in Egypte’ is ook maar een gissing. 
In fasc. 11, eind nr. 327, laat zij hem de marteldood sterven in het land 
Bitinië. Dit zijn juist de 2 plaatsen die als het toneel van zijn marteldood 
opgegeven worden. Nutteloos bijgevolg er iets te willen uit afleiden. 
Fascikel 36 
258 
 |