verborgen, in tegenstelling met het openlijk bidden
louter om gezien te worden, wat Hij laakte; ook over
de voorwaarden om verhoord te worden (cfr. Mt. 6, 5-6).
Hij genas ook nogmaals vele mensen en kwam dan terug
naar Regaba ter synagoge. Hij heeft in de laatste tijd onderweg en
in de scholen veel onderrichtingen gegeven over het
gebed.
Enige leerlingen die hier bij Hem waren, maar er niet aanwezig
geweest waren, toen Hij een volledige verklaring van het
Onze Vader had gegeven, zeiden Hem: “Heer, leer ook ons
bidden, zoals Gij het de anderen hebt aangeleerd.” Hij legde
opnieuw het Onze Vader uit, en waarschuwde hen
tegen het bidden uit schijnheiligheid.
Regaba ligt zeer hoog en geniet een heerlijk vergezicht. Over de
andere hoogten heen, die er vóór liggen, kan men op het Meer de
schepen zien voortglijden, en over Meer en land Gennezaret weg,
tot tegen de Tabor zien. Hoger dan de stad, die niet zeer groot is,
ligt op een rotsheuvel of -top een vierhoekig gebouw, met
massale, steile zijwanden (buitenmuren) als uit rots gehouwen;
het heeft talrijke gewelven en kamers. Er ligt ook een garnizoen
soldaten in; boven is het volkomen plat en er groeien bomen op.
(Burg in de rots gehouwen: in nr. 1135, voetnoot 601 is de
rotsbewerking op tell Faras vermeld).
1137.
Daar is het uitzicht echt schoon; dit moet wel de vesting zijn.
Van Regaba is de afstand ongeveer 5 uren naar het Meer ten
zuidwesten, 3 of 4 uur naar de berg van de zaligheden ten westen
(zuidwesten), ongeveer 5 uren naar Betsaïda-Julias, eveneens ten
westen (beter zuidwesten), maar wel 7 of 8 uren naar de plaats ten
zuidwesten, waar Jezus de duivelen in de zwijnen dreef.
Van Regaba naar Cesarea-Filippi ten noorden kan de afstand vier
of 5 uren gaans zijn. Ik hoorde dat Jezus naar deze stad wilde
gaan. De karavaanweg loopt van hier over de hoge berg er naar
Fascikel 23
2174
|