Jezus sprak de talrijk toegestroomde menigte verder
toe en eindigde eerst met het slot van de sabbat.
Steeds op zijn hoofdthema terugkerend kondigde Hij
de nabijheid aan van het Rijk Gods, vernieuwde zijn
oproep tot boetvaardigheid en leerde met nadruk
over de noodzakelijkheid van de bekering. De
schriftgeleerden met al hun voorbereide beschuldigingen en
bezwaren, opwerpingen en strikvragen waagden het niet met een
enkele van deze voor de dag te komen. Het was meer dan plezant
te zien hoe zij, die te voren onder elkander nog gezwetst hadden
Hem wel te zullen vangen, nu geen woord konden uitbrengen,
geen enkele van Jezus’ beweringen konden weerleggen, ja, zelfs
in geen enkel punt nog gelijk zochten te hebben.
Na de sabbat was er een groot gastmaal in een openbare lusthof
van de stad. Men vierde het einde van de oogst en Jezus werd
met zijn leerlingen op het vreugdemaal uitgenodigd. De meeste
stadsnotabelen, alsook vele vreemdelingen en zelfs enige rijke
boeren namen er deel aan302. Men at aan meerdere tafels, waarop
allerhande voortbrengselen van de oogst, fruit en velerlei vruchten
gestapeld waren. Er was ook gevogelte opgediend. De vruchten
302 Rijke boeren. – Een gevolg van de vruchtbaarheid van de omstreken;
deze maken overigens deel uit van het land Gennezaret, opgevat in ruime
betekenis.
Vele pelgrims spreken met verbazing over de zee, hetzij van groen, hetzij
van goudgeel koren, dat tot de koppen van hun paarden reikt, resultaat van
geringe bewerking zonder bemesting.
Sjedjara ligt 4 km ten zuidwesten van Gennabris. “Zijn omgeving is een
verrukkelijk en vruchtbaar gewest, dat nu door een Joodse kolonie
geëxploiteerd wordt.” (Guide bleu, 571).
“Rondom Loebijeh (= Gennabris) hebben nieuwe kolonisten succesvolle
uitslagen bekomen met de landbouw; de bomen- en schapenkweek slaagt
buitengewoon.” (Guide bleu, 205, enz.)
Dezelfde bedrijven zijn door K. vermeld.
Vogelenvlees behoort ook nog hedendaags tot het gebruikelijk menu van
een feestmaal.
Fascikel 16
1043
|