vrouwen afgezonderd. Boven zag men de balken van de
zoldering; ze waren met kransen versierd en men kon er opstijgen
om de lampen die er aan hingen, te ontsteken.
Dus hebben wij hier de inrichting van een voornaam huis, zoals dit
van de H. Anna bij Nazareth (cfr. fasc. 1, nr. 15).
Jezus is als de heer van het feest; hij regelt de
vermakelijkheden en kruidt ze met onderrichtingen;
Hij zei dat zij zich in deze dagen allen volgens
gebruik en zede mochten verlustigen, maar dat zij
uit alles, terwijl zij vreugdig waren, wijsheid moesten
trekken.
Hij regelde het programma van de vermaken en zei
ondermeer dat zij dagelijks tweemaal uit zouden
gaan wandelen om zich in de open lucht te
verlustigen (nl. in de openbare lustplaats 200 à 300 m ten
zuiden van het dorp, zie hiervoor nr. 376, voetnoot 139).
381.
Ik zag dan de bruiloftsgasten, de mannen van de vrouwen
gescheiden, op een mooie groene lustplaats buiten het dorp, onder
bomen, waar in de nabijheid ook water was (bron waaruit beek
vloeit). Hier brachten zij hun tijd aangenaam door in gesprekken
en verscheidene spelen. Hier was het, meen ik, de (openbare)
lusttuin bij een badplaats. Ik zag de mannen in een kring op de
grond liggen; midden in deze kring lagen allerlei vruchten, die zij,
volgens het reglement van het spel, in elkanders richting dreven
en wierpen, om ze in zekere kuiltjes die midden in de kring
waren, te doen vallen; dit nu zochten anderen te verhinderen.
Ik zag Jezus dit spel met vruchten met een vriendelijke ernst
meespelen. Af en toe sprak Hij glimlachend een
diepzinnig woord, dat allen bewonderden of met stille
ontroering opnamen. Wanneer sommigen de zin van zulk een
Fascikel 12
441
|