vriendelijk bescheiden; hij is bedaard, weinig van zeg en zeer
aandachtig op Jezus.
In de avond van deze dag, waarmee de 4e dag van de bruiloft
BEGON, heeft men bruid en bruidegom in een feeststoet naar hun
huis geleid. Er werd in de optocht een kandelaar gedragen met
brandende lichten die een letter voorstelden. Kinderen openden
de stoet en droegen op doeken twee bloemenkronen, een opene en
een geslotene. Vóór het huis van de nieuwe echtelingen
gekomen, plukten zij er de bloemen en bladeren van af en
strooiden die op de grond in het rond; Jezus was in het huis
en zegende hen.
Ook waren de priesters er aanwezig; zij zijn sedert het wonder
van Jezus bij het feestmaal zeer ootmoedig en laten Hem begaan
en alles regelen.
De verhaalster meent, doch zonder dit zeker te weten, dat dit
binnenleiden in het huis nog een louter ceremonie geweest is145.
De bruid immers bleef nog tot het einde van het feest en de
aanstaande vastendagen bij haar ouders.
4 januari = 6 Tebet. –
Heden, de 5e bruiloftsdag, zijn de meeste gasten, ook Maria en de
H. Vrouwen reeds afgereisd. Natanael Chased, de zonen van
Kleofas (en van Maria Heli), die men de broeders van Jezus
noemde, en andere leerlingen waren er nog.
145 Het binnenleiden in het huis een ceremonie. – “De opneming van de
bruid in het huis van de bruidegom behoorde niet tot de essentie van het
huwelijk, maar was er een soort bekrachtiging van, een door het gebruik
gewilde plechtigheid of ceremonie, een aanvullende formaliteit, een stempel
van echtheid op de reeds bestaande overeenkomst. Het fatsoen van het
echtpaar vereiste deze plechtigheid die hun tot eer strekte en hen als het
ware officieel inlijfde in de stand en staat der gehuwden.” (De Heerlijkheden
van Sint Jozef, blz. 45).
Fascikel 12
463
|