nederdaling van de H. Geest opnieuw gedoopt zijn geworden
tijdens de grote doop in de vijver Bethesda.
Ook werden hier nog geen vrouwen gedoopt. De doop met de
drievoudige indompeling zag ik ook voor het eerst toegepast
worden in de vijver Bethesda.
De tent boven de doopplaats had boven een opening. De
dopelingen stonden aan de zijden, de doper en de peters op de
hoeken van de steen.
Jezus leerde buiten op een verheven leerplaats,
waarboven, bij grote hitte, eveneens een tent gespannen was;
-
Hij handelde over de doop, de boetvaardigheid, de
nabijheid van het Rijk Gods en van de Messias.
-
Hij verklaarde hun waar zij Hem moesten zoeken:
niet onder de voorname lieden, maar tussen
geringen en armen.
-
Hij noemde zijn doop een afwassing, de doop van
Joannes een doop ter boetvaardigheid;
Hij maakte ook gewag van een vuurdoop van de
Geest, die nog komen moest (cfr. Joa. 1, 33; I Joa. 5, 8;
Hand. 1, 5).
De bomen en struiken die Joannes prieelvormig als loofgewelf
rondom het doopeiland geplant had, waren van boven reeds in
elkaar gegroeid en de boom in de doopvijver stak er boven uit.
Ik zag op zijn hoogste top de figuur geplaatst van een kind dat
met uitgebreide armpjes uit een wijngaardstok kwam, en met de
ene hand gele appelen en met de andere rozen uitdeelde; het
geheel zal wel een feestelijke opluistering geweest zijn van de nu
opnieuw toegediende doop van Jezus, maar ik ben te zwak om uit
te leggen hoe die figuur gemaakt was.
Fascikel 12
488
|