vertoond had. Ik geloof dat dit beeld te Konstantinopel nog
bestaat, althans heb ik het daar in een vroeger tijdperk vereerd
gezien.
***
Mijn reisvisioen heeft mij ook in Engeland gebracht; ook daar heb
ik dat feest reeds in aloude tijden ingevoerd en gevierd gezien.
In verband hiermee was ik reeds eergisteren, op het Sint-
Niklaasfeest, getuige van het volgende wonder.
Ik zag een abt uit Engeland op een schip dat door de storm in
groot gevaar verkeerde. De bemanning bad zeer dringend tot de
Moeder van God om haar bescherming.
Toen zag ik de verschijning van de H. Nikolaas, bisschop van
Myra, over de zee naar het schip zweven.
Deze heilige zei tot de abt dat Maria hem gezonden had met de
boodschap dat hij in Engeland het feest van de Onbevlekte
Ontvangenis op 8 december moest doen vieren; dan zou het schip
zijn bestemming behouden bereiken.
Op de vraag van de abt met welke gebeden dit feest gevierd moest
worden, antwoordde de heilige: “Met die van het feest van
Maria’s geboorte.”
Bij de invoering van dit feest kwam ook de naam Anselmus voor,
over wie ik de nadere bijzonderheden vergeten ben90.
90 Het feest ingevoerd in Engeland. – De hier aangeroerde geschiedenis is
vrij lang en ingewikkeld. Daarom hier slechts de hoofdtrekken ervan.
Brentano doet in een nota opmerken dat, volgens K. Emmerick, die
verschijning van een hemels wezen aan de zeevarenden niet geschiedde
aan de H. Anselmus, zoals Petrus de Natalibus beweert (in ‘Catalogo
sanctorum’, 1. I, c. 42), maar, volgens Baronius en anderen, aan de
benedictijner abt Elfimus in 1070 (men schrijft evengoed Elpinus en Helsinus
of Helsin).
Het is de heilige bisschop Nicolaus geweest, die verscheen om de invoering
van het feest van Maria’s Onbevlekte Ontvangenis in Engeland te vragen.
In boek I, hoofdstuk 42 van genoemde ‘Catalogus Sanctorum’ besluit Petrus
Fascikel 2
166
|