1056.
Ik weet niet meer goed hoe het kwam dat het beeld van het lam
eerst rood en dan wit schemerde; ik vermoed dat er misschien
lampen onder brandden, die eerst door het rode en dan door het
witte deksel schenen. De priester las uit rollen, bewierookte,
zegende en sprenkelde met water. Allen hieven als een
koorgezang aan566. De Joannes-leerlingen en verwanten stonden
eveneens in rijen er omheen en zongen mee.
Hierna hield de oudste een redevoering over de vervulling van de
profetieën en sprak zeer wonderbaar over de betekenis van
Joannes en zei ook veel wat op Christus betrekking had.
Ik herinner me nog dat hij gewag maakte van de dood der
profeten en ook van de dood van de hogepriester Zakarias, die
tussen de tempel en het altaar vermoord werd, doch in een
geestelijke betekenis, maar dat de ware bloedgetuige tussen de
tempel en het altaar Joannes was567. Hierdoor zinspeelde hij op
het leven, (geboorte) en de dood van Christus. Ik kan het niet
letterlijk herhalen, maar naar de zin was dit nagenoeg de inhoud
van zijn rede.
De plechtigheid met het lam had betrekking op een profetisch
beeld, dat Joannes in de woestijn aan een Esseen bekend had
gemaakt en dat op het paaslam, op het Lam van God, op
Jezus, op het laatste avondmaal, zijn lijden en offerdood
betrekking had.
566 “Hun gezangen, zijn”, zegt Filo van de Egyptische Essenen, “volgens
OUDE OVERLEVERINGEN opgesteld en geregeld, worden afwisselend
door een mannen- en een vrouwenkoor gezongen.”
Zij bezaten, zoals uit de bij Qoemram teruggevonden rollen blijkt, niet alleen
de gewone canonieke psalmen, maar ook eigen mooie godsdienstige
gezangen in dezelfde trant en van een verheven inspiratie.
567 Joannes de ware bloedgetuige. – De oversten der Essenen ontvingen
vaak hemelse verlichtingen.
Zo kan hier de spreker de woorden ‘tussen tempel en altaar’ begrepen
hebben in de betekenis, die aangeduid werd op het einde van nr. 1035.
Fascikel 22
2006
|