plaatsen te beletten, beval Hij aan de mannen die
Hem volgden, vooruit te gaan en de hindernissen
weg te ruimen.
De aangewezenen voerden dan zeer snel het bevel uit. Hierop
lieten zij Hem voorbijgaan, bogen zich diep voor Hem en
hernamen hun plaats in de achterhoede.
(Bij Maria van Agreda vinden wij een zeer gelijkende beschrijving van
deze morgentocht van Jezus met zijn leerlingen op ‘s Heren
lijdenswegen in Jeruzalem, blz. 383).
2129.
Zij gingen uit de stad door de poort die naar de Kalvarieberg leidt.
Hier wendden zij zich van de weg af naar een aangename
grasplaats onder bomen; het was een lust- of bidplaats, zoals er
verscheidene rond Jeruzalem waren. Hier ging Jezus met
hen neerzitten en Hij onderrichtte en troostte hen.
Ondertussen was de dag aangebroken en hun harten werden wat
lichter252; het scheen hun dat Hij toch nog wel bij hen kon blijven
en zij vatten weer de hoop op dat zij Hem nog langer bij zich
zouden kunnen houden.
Hier kwamen nu ook alle scharen weer tot Hem, die zich gisteren
vóór de stad van Hem afgescheiden hadden. Ook zag ik velen
hier en daar dwars door het gewest uit alle richtingen aangeijld
252 Met de nieuwe dag werden hun harten lichter. – De avond komt met
droefheid, met vreugde de nieuwe dag, zo luidt een psalmvers.
In dit woord steekt psychologische ervaring en wijsheid.
Ook K. Emmerick is het dikwijls na een nacht van veel lijden met de morgen
lichter geworden en hetzelfde overkomt soms de kloosterlingen na een
innerlijk bewogen nachtwake.
Katarina las niet alleen in de zielen van tijdgenoten, maar ook in de zielen uit
vroeger tijden, in de zielen van Jezus en zijn apostelen en van nog vele
anderen uit verdere eeuwen. Juist deze beschouwing en ontleding van het
inwendige der betrokken personen, maakt haar beschrijving van het Bitter
Lijden zo interessant.
Fascikel 33
878
|