van de profeten’; ze liggen in de boven reeds vermelde vooruitsprong
van de Olijfberg, in de strikte zin.
Ook het graf van Lazarus in de zuidoostvoet van de zuidoostelijke
VERLENGING van de Olijfberg kan beschouwd worden als behorend bij
deze berg.
De berg is overal, behalve in zijn zuidelijkste deel en op de westhelling
van de Ergernisberg bedekt met een dikke laag vruchtbare aarde, waar
ook grote bomen een gunstige bodem vinden.
Aan het OVERWEGEND getal olijfbomen – er groeien nog veel andere
boomsoorten en vruchten – hebben de berg en de Olijfhof hun naam te
danken. De westhelling van de berg, de effen verbreding van de
Kedronvallei ten zuiden van Getsemane en de omgeving van el‐Azarijeh
zijn heden nog bedekt met aantrekkelijke olijfboomplantages.
Tweede uitweiding. – De Olijfberg in Jezus’ leven.
Uit het Evangelie en nog duidelijker uit K.’s verhalen weten wij dat de
berg een belangrijke rol gespeeld heeft in het leven van Jezus. Jezus is
hem dikwijls opgegaan en afgedaald. Daar heeft Hij gebeden, daar heeft
Hij zijn leerlingen onderwezen. Weken lang vóór zijn lijden was de
Olijfberg zijn gewone rust‐ en afzonderingsplaats, zijn toevluchtsoord in
de nacht, nadat Hij overdag in de tempel gepredikt of bezoeken in de
stad of prediktochten in de omgeving had afgelegd.
“Telkens als Jezus in Betanië was en ook maar over een uurtje vrije tijd
beschikte, ging Hij”, zegt K., “‘s nachts; op de Olijfberg.” (fasc. 14, nr.
532).
Benevens de Hof van Getsemane aan de noordwestvoet van de berg en
Betanië aan de zuidoostvoet van een uitloper van de berg zijn vooral 2
plaatsen merkwaardig, nl.
- een plaats op de berg, waar Hij onderrichtingen gegeven en
voorspellingen gedaan heeft en
- de top van de berg waar Hij zich van de aarde verheven heeft en ten
hemel gevaren is.
Fascikel 33
894
|