sprak over Joannes en zijn doopsel en de
boetvaardigheid.
In de stad werd Jezus goed onthaald; hij was daar trouwens reeds
eenmaal geweest; Hij handelde in de school over de nabijheid
van de Messias en over de verwerping van de
afgodsbeelden. De koningin Izebel die Elias zo vervolgde,
was uit deze stad; ze heet Sidon (cfr. III Kon. 16, 31).
Jezus liet zijn gezellen in Sidon achter en ging naar een kleine
stad, die zuidelijker en meer van de zee afgelegen is; Hij wil daar
enige tijd in afzondering gaan bidden. Deze laatste stad is aan
haar ene kant door woud omgeven; ze heeft dikke muren en er
liggen wijnbergen omheen (voor deze wijnbergen; zie fasc. 5, nr.
119, voetnoot 262). Het is Sarepta, waar Elias door de weduwe
gespijzigd werd; ik kreeg dit tafereel te zien (I Kon. 17). Zowel
onder de Joden als onder de heidenen heerste sedertdien een
bijgelovigheid; zij lieten in de stadsmuren steeds deugdzame
weduwen wonen in de mening dat zij daardoor tegen alle onheil
beveiligd waren en zich in de stad zonder gevaar aan alle
ondeugden konden overgeven; nu woonden daar oude mannen.
Jezus nam zijn intrek bij een hoogbejaard man in hetzelfde huis in
de stadsmuur waarin de weduwe gewoond had. Die ouderlingen
zijn een soort van kluizenaars; Jezus onderrichtte hen over
de Messias en Joannes; hij bezocht ook de synagoge,
onderwees kinderen en vierde hier de sabbat9.
9 Ofschoon K. Sarepta tamelijk ver van de zee schijnt te leggen – een keer
spreekt ze van 2 ½ uren, – schijnt het toch niet zo ver van de zee te zoeken
te zijn, (zie VOORREDE, nr. 10).
Terecht evenwel zegt ze dat het niet ver van de zee zou liggen, indien het
land daar niet met een kaap in de zee vooruitsprong.
Die kaap is kaap Sarfend; de onderzoekers brengen deze naam in verband
met Sarepta.
Volgens K.E. echter lag op die kaap de havenstad van Ornitopolis.
Meer landinwaarts lag Sarepta en dit zou wel kunnen het huidige dorp
Fascikel 9
44
|