het woord tot hen. Hij wandelde, leraarde en heelde
de hele dag, want men bracht Hem op zijn weg overal
zieken.
Hij kwam tegen avond terug en bereikte nog Betan, dat westelijk
onder Safeds hoogte en een uur van Betanat ligt, waar Hij ‘s
morgens was uitgegaan487. Deze plaats is klein en een
dochterstadje van Betanat. Betanats inwoners hebben daar een
nederzetting gesticht en zich huizen gebouwd; het stadje ligt zó
aan de voet van de zeer steile westzijde van Safed, dat men van
daarboven er in kan kijken.
962.
Hier nam Jezus met de leerlingen zijn intrek bij verwanten. De
dochter van een zuster van Elisabet, die ik vroeger nog niet kende,
was hier getrouwd; zij had 5 kinderen, waarvan het jongste, een
meisje, 12 jaar oud kon zijn. De zonen waren reeds ouder tot 20
jaar. Deze familie leefde afgezonderd en met anderen van
dezelfde gezindheid in een rij huizen in de muren van de stad; hun
woningen waren gedeeltelijk in de muur, gedeeltelijk in de rots488;
487 Betan = Neder-Dahirijeh. – Deze naam betekent: ‘diep’, ‘hol’, ‘uitgehold’
en wijst op de diepe ligging van het dorp aan de voet van de berg waarop
Safed ligt. Het verschil van niveau voor beide plaatsen voor de afstand van
600 m in vogelvlucht is 234 m.
Wij kunnen het veronderstellen op de plaats waar nu Neder-Dahirijeh ligt.
Van Safed naar Dahirijeh afdalend, schrijft Delancker: “Wij dalen neer langs
een afgrijselijke, bijna loodrechte helling.” (blz. 272-273).
Van boven neerkijkend, zegt K., kan men er in zien.
488 Hoe die woningen ‘gedeeltelijk in de rots’ er ook uitzagen, ze bestonden
uit een reeks grotten met een klein voorgebouw, en vermoedelijk waren het
dezelfde rij grafspelonken, waaraan men nu de naam ‘Huis van Jakob’ geeft.
(cfr. Géogr. univ. V. 94; Guide, 600).
In de 16e eeuw hebben kabbalistische leraren deze graven tot hun laatste
rustplaats verkozen. Nu, volgens Guide bleu, blz. 192 ligt deze
begraafplaats bijna aan de voet van de berg in de nabijheid van de
kabbalistische synagoge Ari.
Fascikel 21
1779
|