Deze vermaning gaf Hij ten huize van een aanzienlijke familie,
waaruit één van de trouwers was, maar alle huwelijksparen waren
er verzameld, de bruiden door een gordijn van de bruidegoms
gescheiden. Gedurende zijn onderricht stond Jezus aan het einde
van het gordijn; de moeders en de vaders luisterden ook toe, ieder
achter zijn geslacht. Enige leerlingen en Farizeeën stonden bij
Jezus. Deze huwelijkslering was het eerste geval, waarin Hij hier
te Abram enige tegenspraak van de kant der Farizeeën ontmoette;
zij kwamen nochtans met hun tegenspraak niet hier, maar ‘s
avonds na de sabbatlezing in de synagoge voor de dag.
977.
In de synagoge leerde Jezus over de verdrukking van
de kinderen van Israël in Egypte.
Uit Jesaja verklaarde Hij een passage, waarin het
woord van de kostbare Hoeksteen voorkomt (Jes. 28,
16): “Zie! in Sion leg Ik een steen, een stevige steen,
een kostbare Hoeksteen als grondslag.
Wie er op steunt, zal niet wankelen!”
Ik weet niet meer welk een gelijkenis van een mantel Hij in zijn
uiteenzetting te pas bracht, maar ik zag die gelijkenis, terwijl Hij
ze verhaalde, in beeld. Ik zag eerst een rechthoekig stuk of
mantel, die gedurig ruimer werd en eindelijk een ganse wereld
omvatte. Dit tafereel werd voor mij, terwijl ik het beschouwde,
een zinnebeeld tot op de dag van heden; ik zag enige geestelijken
een scheur in de mantel maken en naar buiten kijken; ik kende er
vele van. Ik zag ook in beeld de gelijkenis van de Hoeksteen,
maar deze weet ik niet meer nauwkeurig.
In de synagoge begonnen de Farizeeën nog zijn uiteenzetting van
heden over het huwelijk aan te vallen; ze was hun, wat de
onderdanigheid der vrouwen betreft, te laks, te toegevend, en
inzake scheiding te streng. Zij hadden vooraf allerlei geschriften
nageslagen, en ook na zijn herhaalde uiteenzetting konden zij zich
Fascikel 21
1815
|