verbitterde hem heftig tegen Herodes. Eenmaal was hij daarna
incognito bij Joannes geweest (fasc. 14, nr. 511, laatste alinea).
Ik geloof dat de oorlog plaats zal hebben, terwijl Jezus in Tyrus of
ergens elders afwezig zal zijn (nl. gedurende Jezus’ verblijf op
Cyprus519.
519 Het zal wel interessant zijn de geschiedenis van Herodes’ echtscheiding
te vernemen uit de mond van Flavius Josephus: “Herodes was sedert lang
echtelijk verbonden met de dochter van Aretas, koning van Petra. Toen hij
eenmaal op zijn reis naar Rome een bezoek aflegde bij zijn broer van
vaderszijde en zoon van de dochter van de hogepriester Simon, vatte hij een
hevige passie op voor Herodias, de vrouw van zijn broer en hun beider nicht:
zij was immers een dochter van hun broer Aristobolos; hij deed haar het
voorstel haar tot zijn vrouw te nemen; zijn eigen vrouw zou hij dan
doorsturen, zodra hij van zijn Rome-reis zou weergekeerd zijn.
Doch zijn vrouw doorzag zijn snode plannen; zij hield zich alsof zij van alles
onwetend was en vroeg hem om zich met zijn goedvinden naar Macherus
terug te mogen trekken. Macherus nu is een vesting bij de grenzen van de
staten van Herodes en Aretas. Herodes vermoedde geen onraad en
verzette zich niet tegen haar verlangen. De commandant van de vesting
ontving de vorstin met alle eerbied en gaf haar een talrijke escorte van
krijgslieden, die haar tot haar vader zouden begeleiden.
Toen deze de reden van haar vlucht had vernomen, voelde hij zich beledigd
en wanneer zich kort daarop een grensincident in de streek van Gamala
voordeed, verklaarde hij Herodes de oorlog. In de veldslag echter was geen
van beide koningen aanwezig. Herodes leed de nederlaag. Vele Joden
hielden zich voor overtuigd dat God hem door die nederlaag had willen
straffen voor de moord op Joannes bijgenaamd de Doper. Dit was een zeer
heilig man, die de Joden opriep tot een godsdienstig, rechtvaardig en
deugdzaam leven; hij ontzag geen moeite om zijn medeburgers tot de deugd
te brengen; hij spoorde hen aan om zich aangenaam te maken aan God,
niet alleen door het vermijden van de zonde, maar ook door te streven naar
geestelijke zielereinheid meer dan naar uitwendige wettelijke reinheid. Om
die reinheid te verkrijgen was een eerste vereiste zich te laten dopen. Daar
het volk in grote scharen tot hem kwam om zijn leer te vernemen, en daar
zijn leerlingen tot alles bereid waren wat de meester zou willen, vreesde
Herodes voor zijn macht en zijn plannen. Derhalve liet hij Joannes in de
vesting Macherus gevangen zetten. Aan deze onrechtvaardige handelwijze
schreven de Joden zijn nederlaag toe in de strijd tegen Aretas.” Tot hier de
joodse geschiedschrijver.
Fascikel 21
1894
|