door de leerlingen zeggen dat Hij tegen de avond tot
hen zou komen en Hij regelde hoe zij gerangschikt en
geplaatst moesten worden en de leerlingen zorgden
daarvoor. Bij de ingang vóór de stad Megiddo was een groot rond
grasplein, met muren en gebouwen omgeven. Ook deze groep
gebouwen was een weinig vervallen. In deze omtrek werden de
zieken volgens de aard van hun ziekte in een kring geplaatst.
Jezus trok ‘s namiddags met de leerlingen weer het landschap in,
naar een dal ten oosten van de stad en onderrichtte op zijn
rondwandeling de zaaiarbeiders in parabelen. Ook
vele van de reeds geschoolde leerlingen onderwezen hen; zij
bereidden ook groepen dagloners, die verderaf werkten, op Jezus’
komst en lering voor. Aan hen die Hij verliet, verklaarden zij vele
gezegden van de Heer, die zij niet goed verstaan hadden en zij
vertelden hun ook Jezus’ wonderen.
Hetzelfde onderricht werd meestal herhaald, zodat de mensen die
achteraf bijeenkwamen en Jezus’ leer bespraken, allen hetzelfde
wisten. Alleen hadden de aandachtiger en dieper denkende
toehoorders alles beter doorgrond en dezen gaven dan daarover
uitleg aan de trageren van begrip. Daar de mensen in dat warme
land dikwijls onder hun arbeid moesten rusten, zo onderwees
Jezus hen in die tussenpozen, of ook wanneer zij
gingen zitten schaften.
Leerlingen van Joannes bij Jezus.
875.
Terwijl ik Jezus met de leerlingen op weg zag door de velden,
ontwaarde ik enige, me dunkt 4 leerlingen van Joannes, die na een
lange reis hier aankwamen; zij groetten de leerlingen, voegden
zich bij hen en luisterden toe; zij hadden stroken vel om de nek en
riemen om hun middel. Dezen waren niet door Joannes
gezonden, hoewel zij met hem en zijn leerlingen verkeerden; het
Fascikel 20
1581
|