overspoeld. (Het niveau van de waterspiegel kan in de regentijd 2
m hoger zijn dan in de zomertijd). Het was een diepe afgrond,
waarin het water van het Meer door de bank (of er over) kon
instromen, zonder terug in het Meer te kunnen vloeien; er was een
draaikolk in; alle varkens stortten er in neer470.
De herders, die eerst de zwijnen nagelopen waren, kwamen nu tot
Jezus; zij zagen de twee genezen, bevrijde bezetenen, vernamen
de toedracht van het voorval en jammerden geweldig wegens de
schade. Maar Jezus antwoordde op hun klachten dat
er aan de zaligheid van die twee zielen meer gelegen
was dan aan alle varkens der gehele wereld.
“Gaat aan de eigenaars van de kudden zeggen,”
vervolgde Jezus, “dat de duivelen, die om de
goddeloosheid van de inwoners dezer streek, die
mensen in bezit genomen hadden, door Mij uit die
mensen verdreven en in de varkens gezonden zijn.”
Hij stuurde hierop de bevrijde bezetenen naar huis
om klederen aan te trekken en ging zelf met de leerlingen
hierop naar Gergesa. (Begaf zich althans op weg naar Gergesa).
Vele herders waren Hem reeds naar de stad vooruitgelopen en van
alle kanten kwamen mensen naar Hem gesneld. Ook waren
degenen die Hij gisteren bij Magdala en in de omstreken genezen
had, ook de 2 joodse, gisteren genezen jongelingen en de meeste
Joden uit de stad reeds op een bepaalde plaats verzameld, waar zij
op Hem wachtten. (Op de heuvel 4 km ten zuidzuidoosten van
Magdala, waar Jezus reeds leerde in nr. 936, begin).
470 Bij de Joden behoren zwijnen tot de categorie der onreine dieren die
onrein maken wat ze aanraken (Lev. 11). Toch was vrees hier ongegrond
(Lev. 11, 36). Bovendien kwamen de dieren niet in het Meer.
Over die afgrond met de draaikolk bij het Meer, kan niets worden gezegd.
Toch kan men zich afvragen of de naam ‘Einaqib’ (Ein Gev) die men geeft
aan de uitmonding van de wadi Fiq en die betekent ‘Bron van de Put’, geen
verband houdt met een moerassige, thans gevulde diepte?
Fascikel 20
1724
|