gekomen is onder de zijnen, die Hem helaas! niet zullen
aanvaarden.
Een vernieuwende stroom vaart door de natuur, die heden de
frisheid herkrijgt, waarmee ze kwam uit Gods scheppende hand
… wat ik zie is onuitsprekelijk. Ieder mens die Jezus in eenvoud
en geloof ontvangt, wordt aan deze gave deelachtig.
Maar anderzijds wordt in deze dagen de duivel gebonden; hij
kruipt en siddert; daarom moet ik de kruipdieren die zijn
afbeelding zijn, haten. Dat afzichtelijk monster, die eeuwige
zondestoker, wordt heden overwonnen en vernederd; hij vermag
in deze dagen niets: het is de genade die voor alle tijden en immer
aan deze tijd is verbonden.” Tot hier deze inlassing en visionaire
schouwing.
***
Het verhaal vervolgt:
Boven Bethlehem zag de hemel er somber uit; hij vertoonde daar
een mistige roodachtige schijn; doch boven de geboortegrot,
boven het kleine dal bij de grafspelonk van Maraha, Abrahams
voedster, en boven het herdersdal hing een heldere lichtnevel.
Op een afstand van ongeveer 1,5 mijl (of km) van de grot der
kribbe lag in het herdersdal een heuvel. Daar begonnen de
wijnbergen die zich naar Gaza toe uitstrekken262.
262 Waar de wijngaarden begonnen. – Beziet men een orografische kaart
van Judea, dan valt het op hoe het middelgebergte van het land vanaf
Bethlehem zijn hellingen eerst naar het zuidoosten, dan naar het zuiden en
bijgevolg naar de zon gekeerd heeft.
Het middelgebergte eindigt ten zuiden van Hebron; deze naar het zuiden
gekeerde hellingen lopen parallel met de wadi of vallei el-Khalil, die zich met
een enorme boog westwaarts wendt en 2 uren ten zuiden van Gaza in de
zee uitmondt. Die hellingen, vanaf Bethlehem, zijn de wijnbergen, waarvoor
het land bekend is.
Gaza was, zoals Sarepta, ervoor beroemd: “Et dulcia Bacchi munera, quae
Sarepta ferax, quae Gaza crearat.” (Fortunatus).
Fascikel 5
492
|