d) In Egypte.
Ook in Egypte zag ik op het uur van Jezus’ geboorte een teken
gebeuren. Ver voorbij Matarea, Heliopolis en Memfis verstomde
opeens een grote en vermaarde orakelgod, die voorheen allerlei
waarzeggersspreuken had gegeven. Hierop vaardigde de koning
het bevel uit, waarbij de opdracht van offers het hele land door
voorgeschreven werd, opdat de afgod zou verklaren waarom hij
weigerde te orakelen. De afgod werd nu door God gedwongen te
zeggen dat hij zweeg en zwichtte, omdat de Zoon van de Maagd
geboren was en dat hier een tempel ervoor moest worden
opgericht.
De koning van dat land wilde na deze godsspraak voor dat
godskind een tempel oprichten naast die van de afgod.
Ik herinner me niet meer hoe de zaak verder verliep, maar toch
nog zoveel dat ik dit zeggen kan: het afgodsbeeld werd
weggeruimd en een tempel gebouwd voor de Maagd met het
Kind, die door de afgod verkondigd waren en hier werden zij
voortaan op heidense wijze vereerd.
122.
e) Aankondiging in het Driekoningenland270.
270 K. vertelt over de astronomische waarnemingen van de H. Driekoningen
ten tijde van Jezus’ geboorte.
Ter vergelijking verwijzen wij hier graag naar de gezagvolle uiteenzetting van
pater Gerhard Kroll, S.J. in zijn prachtig boek: ‘Auf den Spuren Jesu’ (5e
druk, St. Benno-Verlag, Leipzig 1974) van blz. 83 tot 90.
Op blz. 87, foto van het kleitafeltje met spijkerschrift, dat gevonden werd in
de ruïneheuvel van de oudtijds befaamde tempelstad Sippar, ten noorden
van Babylon. (Daar leefde rond 320 vóór Chr. de beroemde astronoom
Kidinnu). Dat kleitafeltje bevat een beschrijving van de zeldzame, bijzonder
indrukwekkende constellatie (= onderlinge stand van de sterren,
sterrenbeeld) van Jupiter en Saturnus in het sterrenbeeld van de vissen,
anno 305 van de Seleuciden, ± 7 jaar vóór onze tijdrekening. Natuurlijk
geven die astronomische bevindingen op zichzelf geen voldoende verklaring
voor de Bethlehem-reis van de koningen.
Fascikel 5
507
|