Deze kamer (of zaal) is als de synagoge en bidplaats van het
huis198. In het midden staat de gebruikelijke lessenaar, waarop de
schrift- en gebedsrollen liggen; zijn slaapcel is een klein,
aangrenzend, afgeschermd kamertje.
Heden voormiddag ging Marta reeds tot Maria Markus en tot
andere vrouwen, om aan te kondigen dat Jezus met haar broer in
het huis van Maria Markus ter maaltijd wilde komen. Zo kwam
Jezus er met Lazarus tegen de middag aan.
Bij de maaltijd waren Veronika, Joanna Chusa, Suzanna, de
leerlingen van Jezus en die van Joannes uit Jeruzalem.
Joannes Markus, de zonen van Simeon, de zoon van Veronika en
de neven van Jozef van Arimatea (Aram en Temeni), in het geheel
een man of 9.
Evenwel waren er Nikodemus en Jozef van Arimatea niet.
Jezus sprak hier over de nabijheid van het Rijk Gods,
over de leerlingen die Hij voornemens was te roepen,
over de voorwaarden onder welke het hun vrij stond
Hem te volgen, en zelfs ook, doch vrij vaag, over zijn
lijden.
Het huis van Joannes Markus ligt vóór de stad aan de oostkant
tegenover de Olijfberg en Jezus was niet genoodzaakt in de stad te
komen.
‘s Avonds ging Hij met Lazarus naar Betanië terug. Ik hoorde
reeds hier en daar in Jeruzalem het gerucht verspreiden dat de
nieuwe Profeet uit Nazareth te Betanië was; menigeen was over
dit nieuws verheugd, maar anderen kwaad.
198 Synagoge in Lazarus’ huis. – Voorname families hadden een
huissynagoge, zoals vele mohammedanen een huismoskee en kasteelheren
bij ons een huiskapel hebben.
Zo is het te verklaren dat de Talmoed van Jeruzalem 480 synagogen in deze
stad telt (cfr. D.B. Jérusalem kol. 1376). In Kaïro telde men in 1832 een
400-tal moskees en een eeuw vroeger 720 (De Géramb, III, 70).
Fascikel 13
578
|