waren, dat ze) de zoom van het beeld raakten, werden ze geplukt
door vrouwen die aan bloedvloeiing leden en ze hadden de kracht
hen van hun kwaal te genezen.
***
De brief van Abgar zag er uit als een perkament, bevestigd op een
stuk geverfde zijde213.
213 Hier willen wij een weinig uitweiden over 2 beelden:
-
het wonderbeeld van Edessa en
-
het standbeeld van Jezus te Cesarea.
We betrekken er nog 3 andere wonderbeelden van Jezus bij met de
samenvatting van een interessante studie van een Frans kunstenaar over de
4 wonderbeelden.
a) Het wonderbeeld van Edessa. –
Vooreerst iets over Abgar. Hopende aan vele lezers hiermee een genoegen
te doen, citeren wij een uitvoerige passage uit de kerkgeschiedenis van
Eusebius, bisschop van Cesarea aan zee in Palestina (263-340 na Chr.).
De Godheid van onze Heer werd ingevolge zijn wondermacht aan alle
mensen bekend. Zo werden ontelbaren ook uit verre landen tot Hem
gedreven door hoop op genezing van ziekten en allerlei kwalen.
Één van hen was koning Abgar, die zeer roemvol regeerde over de volkeren
aan gene zijde van de Efraat (bovenloop in het noorden).
Zijn lichaamskwaal was door geen menselijk middel te genezen. Zodra hij
vernam dat Jezus’ naam en wondermacht door allen eenstemmig ten
zeerste geprezen werden, zond hij Hem door een bode een smeekbrief, met
de bede om van zijn kwaal bevrijd te worden.
Weliswaar gaf Jezus geen gevolg aan zijn uitnodiging, maar Hij
vereerde hem met een persoonlijk schrijven, waarin Hij beloofde
hem een zijner leerlingen te zullen zenden tot genezing van zijn
ziekte, tot zijn eigen heil en dat van zijn onderdanen.
Deze belofte ging in vervulling.
(Enige tijd) na Jezus’ hemelvaart zond de apostel Tomas een der 70
leerlingen, met name Taddeüs, op goddelijke ingeving naar Edessa om er
het geloof te verkondigen en Jezus’ belofte te volbrengen.
Daarvan bestaat er nog, zegt Eusebius, een geschreven getuigenis, dat
bewaard is gebleven in de archieven van de destijds koninklijke stad
Fascikel 13
632
|