besnijdenis reeds verloren. Jakob dacht er over in deze velden te
blijven wonen, doch door de schaking van Dina met de gevolgen
ervan werd zijn opzet verijdeld. Hij kende de kinderen van
Abraham die hier woonden en zond hun geschenken.
Dina was bij de bron te Salim gaan wandelen (in het Jordaandal)
en werd dan hier door de mensen in het gewest die de geschenken
gekregen hadden, uitgenodigd; zij had dienstmeiden bij zich (tot
haar beschikking) en ging (toch) alleen hier in het gewest
nieuwsgierig rond. Daar zag haar de Sikemiet en verleidde haar
in het veld of het woud; het was toen anders met zulke misdrijven;
de mensen waren vleselijker, zij boden weinig weerstand en lieten
zich gemakkelijk verleiden. Slechts de heilige huiswetten en de
geheimenis der stammen (en samenhorigheid) beteugelden hen;
zij waren voor het overige gelijk aan de kudden, waarmee zij
leefden. Dina, het zuivere schaapje leed, na zich roekeloos van de
kudde verwijderd te hebben, scha en schande.
785.
23 oktober. –
In de morgen had Jezus in Taänat-Silo nog geleerd
en genezingen gedaan. Men moet zich niet verwonderen
over dat groot getal zieken, want nauwelijks is zijn verblijf in een
stad bekend, of alle zieken uit het gehele gewest, uit alle hutten en
dorpen worden tot Hem gebracht (cfr. Mk. 6, 54-56).
In deze stad woonden Samaritanen en Joden, doch gescheiden,
maar de Joden vormden de meerderheid. Jezus onderrichtte
ook de Samaritanen, maar Hij stond op joodse grond en de
Samaritanen op de grens van hun stadsdeel aan het einde van een
straat; Hij genas ook Samaritanen. Overigens droegen de
Joden van hier hun zulk geen haat toe, daar zij het hier in het
algemeen niet zo nauw namen, ook niet met het onderhouden van
de sabbat.
Fascikel 18
1376
|