bekering voortbrengen; Hij beval zijn toehoorders zijn
woorden na te zeggen, hetgeen zij dan ook deden.
Zijn lering duurde ononderbroken van 9 uur in de
morgen tot omstreeks 4 uur in de namiddag. Éénmaal
was er een tussenpoos en men bracht Hem dan een beker wijn en
een stuk brood ter verkwikking. De toehoorders gingen van tijd
tot tijd op en af en verwisselden van plaats, naar gelang zij
bezigheden in de stad te verrichten hadden. Jezus handelde
in zijn toespraak over de boetvaardigheid, de
reiniging en afwassing door het water, ook over de
door Mozes verbrijzelde wetstafelen (reden voor de vasten
van morgen) ter oorzake van het gouden kalf, over de
donder en de bliksem op Sinaï. (Ex. 19; 20).
Nadat Jezus zijn lering gesloten had en reeds vele mensen, ook de
leden van het stadsbestuur, naar de stad teruggekeerd waren, trad
een oude, grote, welgevormde Jood met lange baard vrijpostig op
Jezus bij de leerstoel toe en zegde Hem: “Nu heb ik op mijn beurt
U een woord te zeggen; Gij hebt 23 waarheden (sententies of
grondbeginselen) opgenoemd, maar er zijn er 24.”230
En nu telde hij een reeks uitspraken achter elkander en begon met
Jezus te disputeren.
Maar Jezus antwoordde hem: “Ik heb uw
aanwezigheid hier geduld alleen tot uw persoonlijke
bekering, anders had ik u voor al het volk kunnen
wegzenden, want ge zijt hier zonder uitnodiging
gekomen. Ge beweert dat er 24 waarheden zijn en
dat ik er slechts met 23 voor de dag ben gekomen,
doch ge schrijft er mij 3 te veel toe, want ik heb er
slechts 20 voorgehouden.”
230 Over deze waarheden zegt de Franse auteur Duley: “Vermoedelijk ging
het hier om een reeks traditionele grondbeginselen of heilsspreuken, waarin
de voorwaarden der zaligheid bevat waren en die door de Farizeeën
misvormd of vermenigvuldigd en in de synagogen voorgehouden werden.”
Fascikel 14
689
|