gesloten en is er sedertdien buiten gebleven. Dit terrein is van
noord naar zuid ongeveer 400 m lang terwijl zijn breedte 700 m
bedraagt. Om dus de uitgebreidheid van de stad uit Jezus’ tijd te
hebben, moeten wij van de tegenwoordige ommuurde stad de
noordwesthoek wegdenken en het zuidelijk terrein met de
gegeven afmetingen er aan toevoegen. De dikke lijn op het
stadsplan van kaart 3 doet het stadsoppervlak van toen klaar
uitkomen.
Dit zuidelijk gedeelte heeft een grote rol gespeeld in Jezus’
lijdensgeschiedenis en ook in de ontluiking van de Kerk na de
eerste Pinksterendag. Inderdaad, op de westelijke heuvel lagen
het Cenakel en de gerechtshoven van Annas en Kaïfas; het
oostelijk gedeelte van dit uitgesloten stadsdeel heet Ofel.
Dit is het oorspronkelijke Jeruzalem; één van zijn oudste namen is
Sion, naam die van de Jebusietische burcht overgegaan is op stad
en heuvel. De naam Sion ging vervolgens over op de Tempelberg
met het heiligdom en tenslotte, na de eerste westwaartse
uitbreiding van de stad onder Salomon, op de westelijke heuvel.
Zelfs heeft deze heuvel de naam Sion het langst behouden, want,
in het christelijk spraakgebruik overgegaan zijnde, duidde hij
uitsluitend de westelijke heuvel aan.
De heuvelen Ofel en Tempelberg verloren hun oudere naam Sion
en zo kwam een dwaling in zwang die eerst een halve eeuw
geleden weer rechtgezet werd; ze bestond hierin dat men meende
dat in de Bijbel door de naam Sion altijd de westelijke heuvel
bedoeld is.
Deze naam heeft echter ook een dichterlijke en figuurlijke
betekenis om de hele stad met de tempel en ook het volk of de
natie aan te duiden. Vandaar de hedendaagse veel gebruikte
namen: Sionisme, Sionisten.
D. Nadere beschrijving van het stadsterrein of hoogvlakte.
Fascikel 8
9
|