Maar in vrijheid gesteld, kwam hij vroeger van daar terug dan
Joannes van Patmos en werd dan door Paulus, wiens leerling hij
was en die hem besneden had (I Tim. 1, 3), als bisschop naar
Efeze gezonden (I Tim. 1, 3).
Hier bezocht hem Joannes na zijn vrijlating. Het was ten tijde dat
Joannes het kind Fidelis doopte en daarna met de broers van het
kind over Kedar naar de kant van Perzië opwaarts trok en daar
zijn evangelie schreef (fasc. 35, einde nr. 2253 en begin nr. 2254).
Van Paulus heb ik gezien dat hij niet groot, maar zeer gedrongen,
sterk gebouwd en zwart (van haar) was. Hij zag er uit als een
standvastig en karaktersterk man, vol goede bedoelingen en recht
voor de vuist, maar zonder halsstarrigheid of eigenzinnigheid.
Na zijn bekering was hij zeer zacht en liefdevol, doch diep
ernstig, vol vuur en vastberadenheid.
Timoteüs werd in Efeze, tijdens een feest, waarop de mensen
gemaskerd met afgodsbeelden in de stad rondtrokken, door
heidenen vermoord, omdat hij tegen hun gruwelen, hun verering
en aanbidding van afgoden, gepredikt had97.
97 Over de enkele trekken door K. gegeven, vinden wij meer bijzonderheden
in Pet. Boll., 24 januari.
De heidenen van Efeze vierden op 22 januari 97, onder keizer Nerva een
feest met processie. Dit gaf telkens aanleiding tot buitensporige
schunnigheden en wreedheden. Timoteüs trad daar met alle kracht tegen
op, wierp zich in het gedrang en verweet de feestvierders hun wangedrag.
Doch met de knotsen, waarmee zij gewapend waren, brachten zij hem
dodelijke slagen toe, waaronder hij neerzeeg.
Zijn leerlingen brachten hem op de heuvel Pion, één van de 2 heuvelketens
waarop hun stad gebouwd was, waar hij kort daarop stierf en begraven werd
(zie beschrijvingwan Efeze, van de 2 heuvelketens met vermelding van
Timoteüs’ graf, getal 29 op schets, in fasc. 34, ‘Uitweiding over Efeze, stad
en omgeving’.)
Zijn lichaam werd later naar Konstantinopel overgebracht.
Kleine deeltjes ervan, de wereld door verspreid, bewerkten grote wonderen.
Fascikel 36
289
|