doopbron of -vijver. Onder hen waren 7 huwelijksparen met hun
opleiders en verwanten.
Hier handelde Jezus in zijn redevoering over de val
in de zonde, over het bederf van de mensen, over de
Belofte, de verbastering, de ontaarding van de
geslachten, over de afscheiding van betere mensen,
de voorzichtigheid in het aangaan van huwelijken
om de deugden en genaden der ouders op de
kinderen te doen overgaan, over de heiliging van het
huwelijk door zelfbeheersing, het onderhouden der
geboden, matiging en onthouding.
1317.
Zo kwam Hij op bruid en bruidegom te spreken en Hij
bracht in zijn rede een voorbeeld bij van bomen die
op dit eiland groeien en die door ver verwijderde
bomen, ja, zelfs door bomen van overzee, bevruchting
ontvangen.
“En zo maakt,” zegde Hij, “de hoop, het vertrouwen in
God en het vurig verlangen naar het Heil, de
ootmoed en kuisheid de moeder van de Belofte.”
Aldus kwam Hij op de geheimzinnige betekenis van
het huwelijk, dat een beeld is van de vereniging van
de Vertrooster van Israël met zijn Kerk.
Hij noemde het huwelijk een groot geheim (Ef. 5, 21-33)
en sprak hierover zo treffend en mooi, dat ik niet proberen durf
het te herhalen.
Efeziërs 5
21. en weest elkander onderdanig in de vreze van Christus.
Het huwelijksleven
22. Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here,
23. want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij
is het, die zijn lichaam in stand houdt.
24. Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in
alles.
Fascikel 25
2561
|