allerlei beenderen lagen. Iemand zag ik naast hem staan, de
verschijning misschien van een engel die tot hem sprak: “Dit is de
schedel van Adam!” De profeet wou de schedel uit de grafgrot
meenemen, doch de verschijning naast hem gedoogde het niet.
Op die schedel zag ik hier en daar dunne, blonde haren.
Ik vernam verder dat door het verhaal dat de profeet van dit
gebeuren deed, de plaats de naam ‘schedelplaats’ heeft gekregen.
Ik zag dat Jezus’ kruis loodrecht boven de schedel van Adam
stond en tevens werd mij te verstaan gegeven dat zich hier het
middelpunt der aarde bevindt182.
Daarbij werden mij de getallen en afstanden genoemd naar alle
wereldstreken, doch al die opgaven, zoals de meeste andere
bijzonderheden en zoals ook de samenhang van het geheel ben ik
vergeten. Ik heb echter dat middelpunt zelf gezien als van
bovenaf. In zulke gezichten ziet men alles veel duidelijker dan op
een landkaart; men ziet landen, bergen, woestijnen, zeeën,
stromen, steden, dorpen en gehuchten, de verste even duidelijk als
de naaste, en nog veel andere bijzonderheden.
182 Het middelpunt van de aarde. – Wat is hiermee bedoeld?
De uitdrukking vinden we ook in de Bijbel: “God heeft het Heil bewerkt in het
middelpunt van de aarde.” (Ps. 74, 12).
En in de liturgie: “Bethlehem, uit U zal de Heerser komen en Hij zal
verheerlijkt worden (in zijn lijden) in het midden der gehele aarde.” (Resp. 3e
zondag van de Advent).
Dit middenpunt heeft wellicht met de geografie niets te maken, maar in elk
geval moeten wij aannemen dat Kalvarië geestelijkerwijze het middelpunt
van de aarde en het mensdom is, zoals Christus zelf in zijn leven en dood
het middelpunt van de geschiedenis is.
De Grieken echter hebben in hun koor in de H. Grafkerk een halve sfeer in
de vloer ingewerkt om dit middelpunt aan te duiden (cfr. Portmans, 99;
Janssens, 135; Mislin, II, 196).
Fascikel 32
660
|