Na de dood van de vader zag ik de landen onder de zonen
verdeeld worden. Ik zag Bartolomeüs in dat land komen en na
hem, doch uit een andere richting, ook Matteüs.
Ik zag dat Bartolomeüs in een stad van dat land, dat naar mijn
mening Abessinië was, een dode opwekte, die men uit de stad
naar de begraafplaats droeg.
Ik zag ook dat hij hier een bruidspaar, dat van de duivel der
ontucht bezeten was, verloste en uit een menigte razenden vele
duivelen uitdreef.
2269.
Daarna zag ik hem in een andere stad, die, behalve het paleis van
de koning en enige grote gebouwen, weinig vaste huizen had; de
meeste waren tentwoningen en lichte gebouwen in vlechtwerk.
In de afgodentempel waren vele zieken, die op andere tijden door
de afgoden (zo meenden de heidenen) genezen werden, maar
sedert de aankomst van Bartolomeüs was de afgod verstomd. De
Bij Flavius Josephus lezen wij dat deze Polemon II, toen koning van
Cilicië, het Jodendom verzaakte en ook dat Berenice hem verliet en
sindsdien weerom verbleef aan het hof van haar broer koning Agrippa II.
Aangaande hun beider motieven geeft Flavius Josephus ons geen
zekerheid. Zou Polemon’s bekering tot het christendom met deze feiten
soms verband kunnen houden?
Hij stierf in het jaar 74 van onze tijdrekening.
c) Er bestaan veel uiteenlopende meningen over het leven en apostolaat
van Sint-Bartolomeüs; ook over het tijdstip, de plaats en de wijze van zijn
marteldood.
Zeer verspreid is het verhaal dat de huid hem afgestroopt werd op bevel
van Astyages, broer van de bekeerde koning … en wel in Albane,
grensstad in Armenië … niet in Abessinië!!
Het zij verre van ons, te menen dat wij met deze kleine studie of deze
enkele bedenkingen de problemen omtrent het leven van de H.
Bartolomeüs hebben opgelost; ze zijn eenvoudig niet op te lossen.
Wat we vooral beogen en wensen is dat de lezer uit de treffende lessen
die in het verhaal besloten liggen, geestelijk voordeel moge trekken.
Fascikel 35
200
|