In deze cel zag ik niets dan een opening, waardoor men in de
tempel neer kon zien. Ik zag de oude Simeon, hier in gebed
neergeknield, een geestverrukking krijgen; ik zag een engel hem
verschijnen, die hem waarschuwde om morgenvroeg goed op te
letten op het knaapje dat het eerst geofferd zou worden: dit
knaapje immers was de Messias, naar wie hij zijn leven lang had
verlangd en verzucht. Kort na het heil gezien te hebben zou hij
moeten sterven355.
Ik zag het zo duidelijk: de cel was helder van het licht en de
heilige grijsaard schitterde in zijn opgetogenheid van geluk.
Ik zag hem hierna in zijn woning terugkeren en vol vuur en
vreugde aan zijn vrouw verhalen wat de engel hem geboodschapt
had. Toen zijn vrouw ter ruste gegaan was, zag ik Simeon zich
opnieuw in het gebed begeven.
Ik heb in die tijd de vrome Israëlieten en hun priesters onder het
bidden nooit die overdreven bewegingen zien maken, welke wij
de Joden in onze tijd zien doen356. Ik zag echter wel dat zij zich
geselden.
355 Deze verhalen van de zienster delen aan het evangelie van Lukas (Lk. 2,
22-38) een nieuwe schoonheid mee.
Wij begrijpen beter de woorden: de H. Geest had Simeon geopenbaard dat
hij de dood niet zou zien, voordat hij de Gezalfde van de Heer had
aanschouwd; ze betekenen dat hij werkelijk zou sterven kort na de
ontmoeting. Vandaar dan ook dat Simeon in zijn lofzang zegt: “Welaan
Heer! laat nu uw dienaar maar sterven in vrede naar uw woord, want ik heb
nu uw heil aanschouwd.”
356 Overdreven bewegingen. – “In de synagoge staan de mannen om te
bidden naar Jeruzalem gekeerd en balanceren licht voor- en achterwaarts,
opdat zij ook met hun beenderen, met hun gehele wezen, zowel als met het
hart zouden bidden.” (Guides bleus, Israël, 80).
Van persoon tot persoon, van groep tot groep zullen die bewegingen wel
verschillen.
-
“Bij de Hassidisten”, zo vervolgt het citaat, “gaat die beweging over tot
een ware vreugdedans.”
Fascikel 6
689
|