inwoners veelvuldig in betrekking kwamen met vreemd,
doortrekkend handelsvolk. Buiten de houthandel was er ook nog
vele andere handel in de stad. Er werden hier tapijten, ruwe zijde
en meer dergelijke koopwaar ingevoerd, afgeladen en verder
verzonden.
Genezing van Issakar.
813.
Zulke waren zag ik ook liggen in het magazijn van een ziek man,
naar wiens huis Jezus reeds gisteren door Natanael van Kana die
daar woonde, dringend uitgenodigd was. Hij ging er om de
middag heen. Het is een zeer voornaam, rijk huis met
binnenhoven, die door open zuilengangen omgeven zijn; het ligt
op geen grote afstand van de synagoge; het is bewoond door een
zeer rijk man van ongeveer 50 jaren; hij heet Issakar; hoewel hij
met de waterzucht in hoge mate ziek te bed ligt, heeft hij vóór
enkele dagen een huwelijksovereenkomst aangegaan met een
jonge vrouw van 25 jaren, Salome genaamd, maar de echt is nog
niet voltrokken.
Dat huwelijk had een wettelijke grond405, die mij op het ogenblik
niet klaar voor de geest staat, maar het was een geval in de aard
als dat van Rut en Boaz; het vermogen kwam aan Salome toe.
405 Wettelijke grond. – Namelijk: de wet van het leviraat.
In de gewone omstandigheden is een huwelijk van schoonbroeder met
schoonzuster verboden (Lev. 18, 16; 20, 21; Mk. 12, 19). Op de wet
bestond een uitzondering, leviraat genoemd, die een verbod in gebed
veranderde.
Wanneer een ongehuwd man een getrouwde broer heeft, die kinderloos
sterft, is hij verplicht de vrouw of weduwe van zijn broer te huwen en voor
zijn overleden broer nakomelingschap te verwekken.
Blijft geen ongehuwde broer over, dan moet de naaste ongehuwde
mannelijke verwant dit doen. De eerstgeboren zoon uit dit huwelijk wordt als
kind van de overledene beschouwd en erft diens rechten, zodat het
Fascikel 19
1428
|