Zo behelzen de in het Evangelie bevatte predikingen en
onderrichtingen van Jezus ook slechts het hoofdzakelijke, de
kernspreuken van zijn redevoeringen en vermaningen, die
niet zelden verscheidene uren duurden; ze zijn maar de korte
samenvattingen van zijn richtlijnen, vingerwijzingen,
wilsopenbaringen, aanmoedigingen en bevelen die Hij het volk
voorhield, want Hij leerde wat iedere volksaard nodig had.
En zoals Hij dikwijls op dezelfde plaats terugkeerde, zo
herhaalde Hij ook met steeds meer klem en klaarheid zijn
krachtgevende, versterkende leer tot het einde toe.
Brentano besluit: Dit is de zin van haar mededeling bij deze
gelegenheid.
Magdalena vervoegt de H. Vrouwen te Damna.
848.
‘s Middags zag ik Maria Magdalena met haar dienstmeid en met
Marta en Anna van Kleofas van Magdalum naar Damna tot de H.
Vrouwen reizen; zij reed op een ezel, want nooit ging zij te voet.
Wel was zij opvallend sierlijk gekleed, maar toch niet zo
potsierlijk en overdreven getooid, zoals later bij haar tweede
bekering (nrs. 886-889).
Damna kan ongeveer 2 uren van Magdalum zijn. Zij kwam daar
in dezelfde herberg, doch betrok een afzonderlijke kamer voor
zich alleen en sprak niet met Maria noch met Veronika.
De Sufanietin en de Samarietin bezochten haar beurtelings; ik zag
ze samen in zacht, hoffelijk en vertrouwelijk gesprek; de
vertrouwelijkheid van de bekeerde zondaressen evenwel was
ietwat onwennig, teruggehouden en gelijkend op die van een
bekeerling, die, na priester geworden te zijn, een vroegere
officier-kameraad ontmoet. (De priester ontziet diens gevoelens,
vreest hem te krenken en ook zijn oude gezindheid te beamen;
verschil van mentaliteit schept een zekere afstand). Maar deze
Fascikel 19
1505
|